پرورش گل انوری

پرورش گل انوری

این وبلاگ جهت معرفی و نحوه نگهداری چندین نوع گل آپارتمانی و باغچه ای می باشد و در صورت درخواست افراد بازدیدکننده، برخی از انواع آن قابل فروش نیز می باشد. حتی در هوای گرم و خشک نیز می توانید خانه خود را با گلهای زیبا بیارایید.
پرورش گل انوری

پرورش گل انوری

این وبلاگ جهت معرفی و نحوه نگهداری چندین نوع گل آپارتمانی و باغچه ای می باشد و در صورت درخواست افراد بازدیدکننده، برخی از انواع آن قابل فروش نیز می باشد. حتی در هوای گرم و خشک نیز می توانید خانه خود را با گلهای زیبا بیارایید.

عوامل محیطی موثر در از بین رفتن گیاه


علت بروز بیماری وآفات عدم دقت در تامین فاکتورهای حیاتی گیاه مانند: نور، آب، حرارت، رطوبت و نمو است.

در صورتی که امکانات برای پرورش گیاهان زودرنج و حساس را ندارید، بهتر است از نگهداری چنین گیاهانی صرف نظر نموده و به پرورش گیاهان مقاوم و سرسخت اقدام نمایید.

در عین حال انتخاب گلدان سالم و عاری از بیماری نیز یکی از شرایط عمده برای جلوگیری از اشاعه آفات به داخل خانه است.

در هر صورت اطلاع از نشانی ها و علائم بیماری روی برگ، ساقه، ریشه و گل چنانچه به موقع تشخیص داده شود قدم بزرگی و کمک مؤثری به پیشگیری از توسعه و ریشه کن کردن بیماری و آفت خواهد بود.

 بدیهی است عامل دیگری در از بین رفتن گیاهان وجود دارد و ارتباطی به بیماری ندارد و آن ایجاد یک شرایط مناسب برای ادامه حیات در داخل آپارتمان است.برای مثال گیاهانی همچون سینره داودی، گلوکسینا، سیکلمن، کروتن در شرایط آپارتمان به سختی دوام می­ آورند و بدون آنکه گیاه دچار بیماری شده باشد پس از خاتمه دوره گل دهی از بین می­روند.

در زیر به عوامل محیطی که در از بین رفتن گیاه دخالت دارند اشاره نموده سپس درباره بیماری ها و آفات و علائم آنها توضیح خواهیم داد:

               

1-خشکی خاک: بسیاری از گیاهان در برابر کم آبی و یا نوسانات و تغییراتی در وضعیت آبیاری گلدان بسیار حساسند، باید از نحوه آبیاری گیاهانی را که در منزل دارید مطلع باشید.

  

2- لجن شدن خاک گلدان: برگ گیاهانی که بیش از حد آبیاری شده و مدت دوهفته و بیشتر خاک گلدان تبدیل به لجن شده است شروع به برگ ریزان می­کند.اگرچه در هر دو صورت یعنی کم آبی و پرآبی هر دو موجب ریختن برگ ها می شوند ولی در صورت اول (یعنی کم آبی)  برگ ها پژمرده شده و سپس قهوه ای شده و شروع به ریختن می نماید ولی در مورد دوم برگ ها بدون آنکه پژمرده شود زرد شده و می افتد. اگر سطح خاک گلدان از یک لایه بسیار نازک سبز رنگی پوشیده شود به این معنی است که لجن ایجاد شده است.


3- شب های سرد: گیاهانی که در هوای آزاد نگهداری می شوند چنانچه در معرض ناگهانی هوای سرد نیمه شب قرار گیرند تحمل این تغییر ناگهانی را نداشته و گیاه ضایع می گردد. همچنین گیاهانی که در فصل زمستان در کنار پنجره ها و پشت پرده قرار دارند از یخبندان های زمستانی آسیب می بینند.


4- تابش نور خورشید: بسیاری از گیاهان حتی در حرارت کم در مقابل اشعه مستقیم آفتاب طاقت ندارند و در هر صورت هریک از گیاهان آپارتمانی را باید از تابش مستقیم خورشید در روزهای گرم تابستان محفوظ نگه داشت؛ زیرا حتی در مورد گیاهان آفتاب دوست به علت خشک شدن سریع خاک گلدان و سله بستن سطح خاک عمل تبادل هوا انجام نگرفته و ریشه پژمرده و خشک می شود.


5- هوای گرم و خشک: وجود حرارت مرکزی و بخاری در زمستان موجب پایین افتادن میزان رطوبت هوا می گردد و بایستی به وسائل مختلف در تأمین رطوبت هوا اقدام نمود. در مناطق گرم و خشک که دارای بادهای موسمی گرم می باشند گیاهانی که در فضای آزاد پرورش داده می شوند دچار این مشکل می شوند.


6- کوران هوا: وقتی درجه حرارت محیط خارج در زمستان از درجه حرارت محیط داخل آپارتمان به مراتب کمتر است به محض آنکه در ورودی و یکی ار دریچه های ساختمان باز شود، هوای سرد به داخل ساختمان کشیده شده و از در خروجی خارج می گرددو ایجاد کوران هوای سرد می نماید، و گلدان هایی که در این مسیر قرار دارند به دلیل سرمای ناگهانی و کوران هوا به آنها آسیب وارد می شود.