پرورش گل انوری

پرورش گل انوری

این وبلاگ جهت معرفی و نحوه نگهداری چندین نوع گل آپارتمانی و باغچه ای می باشد و در صورت درخواست افراد بازدیدکننده، برخی از انواع آن قابل فروش نیز می باشد. حتی در هوای گرم و خشک نیز می توانید خانه خود را با گلهای زیبا بیارایید.
پرورش گل انوری

پرورش گل انوری

این وبلاگ جهت معرفی و نحوه نگهداری چندین نوع گل آپارتمانی و باغچه ای می باشد و در صورت درخواست افراد بازدیدکننده، برخی از انواع آن قابل فروش نیز می باشد. حتی در هوای گرم و خشک نیز می توانید خانه خود را با گلهای زیبا بیارایید.

آثار اختلال در گیاه



در اینجا بیست و سه مورد از آثار اختلال در گیاه به همراه دلیل آن ذکر شده است:

  1. برگ های فوقانی گیاه بدون آنکه سست گردد، زرد می شود: که علت این امر وجود کلسیم بیش ازحد نیاز گیاه در خاک و در کودی است که به گیاه می دهیم.همچنین در مناطقی که آب سخت وجود دارد.(بیش از سیصد قسمت در ملیون) همین عارضه رخ می دهد.
  2. لکه های زرد یا قهوه ای روی سطح برگ: چنانچه لکه های برگ چنانچه لکه های برگ به رنگ قهوه ای و شکننده ای باشند علت آن کم آبی گیاه است.
  3. لکه های قهوه ای تیره و نرم: چنانچه لکه ها به رنگ قهوه ای تیره ولی نرم باشد علت آن آبیاری بیش از اندازه است.
  4. لکه های سفید یا زرد کاهی: چنانچه لکه ها به رنگ سفید یا زرد کاهی باشند علت آن پاشیده شدن آب روی برگ ها، آفتاب زیاد و یا بیماری زایی یا آفت می باشد که در ادامه در رابطه با آن توصیح خواهیم داد.
  5. لکه های مرطوب و تاول مانند یا کاملا خشک و فرورفته: نشانه وجود بیماری است.
  6. برگ ها پیچیده و مجعد شده: که پس از آن می افتد و علت این عارضه حرارت کم، آبیاری بیش از حد و کوران هوای سرد است.
  7. افتادن ناگهانی برگ: افتادن ناگهانی برگ بدون عارضه قبلی، مانند زرد شدن، بی حس شدن، به علت شوک گیاهی است که شامل تغییر ناگهانی درجه حرارت(بالا رفتن یا پایین افتادن حرارت) یا نور شدید مستقیم آفتاب در روز تابستان است.
  8. زرد شدن تدریجی و افتادن برگ ها: زرد شدن و افتادن برگ های گیاه به تدریج یک عامل طبیعی است ولی چنانچه تعداد زیادی برگ در مدت زمان کوتاهی زرد شده و بریزد علت آن آبیاری بیش ازحد یا کوران هوای سرد است.
  9. رنگ مرده و ناشاد برگ ها: اگر برگ ها رنگ مرده و ناشادی به خود بگیرند علت آن نور بیش ازاندازه و حمله کنه قرمز و وجود گرد و غبار روی سطح برگ می باشد.
  10. قهوه ای شدن نوک برگ ها و لبه آنها: اگر فقط نوک برگ ها قهوه ای شود علت آن خشکی هوا و یا تماس عابرین از کنار گیاه و مالیده شدن برگ ها به لباس و دیوار و دریچه و دست عابرین است.چنانچه لبه برگ ها قهوه ای شود علت آن آبیاری بیش ازحد، کم آبی، کم نوری، نور زیاد خورشید، گرمای کم، گرمای زیاد، تغذیه با کود قوی، هوای خشک و کوران هوا می باشد.
  11. بی حس شدن برگ ها: علت اصلی آن خشکی خاک و یا لجن شدن کف گلدان، نور زیاد، حرارت زیاد و بالاخره بیماری گیاهی است.
  12. افتادن برگ گلدان جدید: گلدان هایی که تازه جابه جا شده یا تازه خریداری شده و به علت تغییر مکان و شرایط رشد تعدادی از برگ ها خواهد افتاد که برای جلوگیری از آن باید دقت نمود که اختلاف اندازه دو گلدان که تعویض می شوند فقط دو سانتینتر باشد، در غیر اینصورت بسیاری از برگ ها ریخته می شوند.
  13. برگ های قسمت پایین بوته خشک شده و می افتد: چنانچه ریزش برگ ها به تعداد کم و تدریجی باشد اشکالی ندارد و یک امر طبیعی است اما چنانچه ریزش آن بیش از حد معمول باشد در این صورت علت آن نور کم، حرارت زیاد و کم آبی است.
  14. رشد گیاه کم شده یا متوقف گردیده است: علت آن کمبود مواد غذایی گیاه، آبیاری بیش از حد و نور کم می باشد.چنانچه تمام این عوامل برطرف شد ولی رشد گیاه هنوز رضایت بخش نیست علت آن نمدی شدن ریشه است که بایستی گلدان را خالی نموده و قسمت هایی از ریشه را که این حالت در آن پیدا شده تراشیده و به گلدان جدید و خاک مرغوب انتقال داد.
  15. غنچه ها قبل از باز شدن می ریزد: علت آن خشکی هوا، کمبود آب، خاک گلدان، کمبود نور، تغییر محل گلدان و بالاخره حمله آفات نباتی است که بعدا توضیح داده می شود.
  16. برگ های رنگی به رنگ سبز تبدیل می شوند: علت آن کافی نبودن نور در محل استقرار گلدان است. بایستی گلدان را به تدریج به طرف نور تغییر مکان داد.
  17. برگ و ساقه زنگ خورده و سیاه می گردد: در موقعی که شرایط زیست گیاه کامل نباشد بیماری های قارچی به گیاه حمله نموده و آن را به این حالت در می آورند. یک علت دیگر آبیاری بیش از اندازه در زمستان است.
  18. در سطح خارجی گلدان یک لایه سبز مرطوبی تشکیل می گردد: علت آن آبیاری بیش از اندازه و یا بسته شدن راه خروجی آب از ته گلدان است.
  19. برگ ها کوچک و رنگ پریده و نسبت عرض به طول آن به طور طبیعی نمی باشد: این عارضه در اواخر بهار که کود کافی به گیاه داده شده ولی هنوز نور لازم به آن نمی رسد، اتفاق می افتد. لذا باید اینگونه برگ ها را حذف نمود و در صورتی که چنین حالی در تابستان نیز اتفاق بیفتد علت آن کمبود مواد غذایی و کافی نبودن نور می باشد.
  20. روی بوته گل تولید نمی شود: چنان بته به دوره ی باوری رسیده ولی شکوفه و گل در فصل خود ظاهر نمی شود، چند علت عامل آن می باشد: نور کم، افزایش دادن طول روز به وسیله نور مصنوعی، تغذیه گیاه بیش از حد قدرت جذب آن، خشکی هوا و تعویض گلدان در خارج از موقع خود و علت دیگر حمله تریپس به گیاه است که در قسمت های بعد توضیح داده می شود.
  21. گل ها قبل از موقع پژمرده می شوند: علت آن کم آبی، هوای خشک، نور کم و گرمای بسیار زیاد است.
  22. ایجاد سوراخ ها و پارگی در برگ: علت آن صدمه از حیوانات اهلی خانه و یا بچه ها بوده و یا حمله حشرات نیز موجب سوراخ شدن برگ ها می گردد.
  23. در سطح خارجی گلدان یک لایه سفید رنگ شوره ای تشکیل می گردد: علت آن مصرف آب سخت در گلدان و یا تغذیه گیاه با کود شیمیایی بیش از حد قدرت جذب ریشه می باشد.

در مورد گلدان های جدید که خریداری می گردد باید شرایط نگهداری گل را از فروشنده سوال کرد و تغییرات ناگهانی مانند نور، حرارت، رطوبت و غیره موجب ریزش برگ ها می گردد باید سعی کرد شرایطی مشابه آنچه در قبل داشته برای آن فراهم نمود.










.

.